Digital strategi

Har du en plan for hvordan din bedrift bør bruke nett og sosiale medier i markedsføringen, så vil du oppnå en mye bedre effekt.

En digital strategi høres kanskje voldsomt ut for noen, men det er kort og godt en plan for hvordan du skal bruke nettside, sosiale medier og andre digitale plattformer for å oppnå best mulig effekt av din markedsføring.
Denne planen kan være innholdsrik og omfattende, men den kan også være svært enkel. Noe av det viktigste i denne er at du har en plan som gjenspeiler den tiden du har til rådighet for å drive markedsføring.

Illustration

Hva bør en slik plan inneholde?

Et godt sted å starte er å ta en gjennomgang av din nettside. Nettsiden må tilfredsstille 1: dine potensielle kunder 2: GoogleNettsiden er nok den aller viktigste enkeltfaktoren for din markedsføring. Dette er fordi ca 80% av alle kunder besøker en bedrifts nettside før de gjør et valg om å kjøpe. Hvis de kommer til en nettside som presenterer bedriften på en dårlig måte i form av design, førsteinntrykk og et utdatert eller "hjemmesnekrett" inntrykk, så er du ute av dansen med det samme. Nettsiden er så viktig i forhold til hvordan kunder vurderer din seriøsitet og evne til å levere det kunden er på utkikk etter. Husk: For de aller fleste er nettsiden din kunders aller første møte med deg. Førsteinntrykket er derfor veldig viktig.
Så derfor..... Sørg for at nettsiden er god nok. Hvis ikke fiks den eller skaff en ny.

Sosiale medierHvor ofte bør du publisere noe på sosiale medier som f.eks Facebook eller Instagram. Hva bør du publisere, hvilke annonser bør du kjøre, etc. Lag deg en publiseringsplan som går f.eks 6-12 mnd frem i tid og produser innhold slik at det er ferdig i god tid før det skal publiseres.