Landingssider

Hva er en landingsside og hvorfor er de så viktige for din markedsføring ?

Hva er en landingssideEn landingsside er enkelt forklart en dedikert nettside som benyttes til en bestemt markedsføringskampanje eller f.eks en Facebook annonse. En landingsside kan være en underside på din nettside som ikke finnes i menyen, eller den kan ligge på et annet sted. 

En landingsside bringer potensielle kunder nærmere Hvis du har en annonse på Facebook eller Instagram er det viktig at den som klikker på annonsen blir sendt videre til en nettside der vedkommende kan lese mer om det du ønsker å informere om eller selge. Hvis du ikke har en landingsside, vil besøkende kun se Facebook annonsen din, og ikke ha noen mulighet til å foreta valg som bringer dem nærmere å bli din nye kunde. I tillegg er det viktig at det på landingssiden er en «Call to action» mulighet. 

Spisset og konkret Det er viktig at innholdet på landingssiden er spisset og veldig konkret. Skal du selge en tjeneste eller et produkt, så ha kun fokus på det ene produktet eller tjenesten. Har du flere produkt/tjenester du ønsker å promotere, så opprett egne landingssider for disse. Den eneste oppgaven til en landingsside er å få besøkende til å gjøre en handling. Eller en «Call to action» som det også kalles. Prøver du å få de besøkende til å gjøre mer enn én ting, så synker sjansen for at de gjøre noe som helst.

Call to action«Call to action» vil si at du må oppfordre besøkende til å gjøre en handling på siden. Det kan være å klikke på en knapp for å bestille et produkt eller en tjeneste. Det kan være å fylle ut et skjema for at de skal ta kontakt med deg eller bestille time, eller det kan f.eks være at du ønsker de skal laste ned noe eller trykke på en link som tar de til et annet sted. 

Dette oppnår du ved å bruke en landingsside

    Flere som klikker på din Facebook eller Instagram annonse, vil foreta en handling hvis de sendes til en landingsside. Du er derfor ett steg nærmere en potensiell ny kunde.
    Oppretter du landingssiden på din nettside vil dette gi økt trafikk til nettsiden din. Det vil igjen resultere i bedre synlighet hos Google og i Google søk. Dette fordi trafikk til en nettside er en viktig faktor for å oppnå høyere ranking og bedre synlighet i Google søk. 
    Du har mulighet til å få tak i en potensiell kundes navn, e-postadresse, telefon, etc hvis du f.eks benytter et skjema på landingssiden. Da har du plutselig fått et varmt «lead» og har en unik mulighet til å kapre den kunden før andre gjør det.