Derfor bør du bruke Facebook Pixel

Et av de beste verktøyene i digital markedsføring

September 2021

Illustration

Hva er Facebook Pixel og hvorfor er dette noe du absolutt bør bruke i din digitale markedsføring?

Alt handler om å nå ut til potensielle kunder for å forsøke å få de til å bli nye kunder av din bedrift. Hva er så definisjonen på en potensiell kunde? 
En potensiell kunde er en person som kan ha interesse av det du leverer. Alle som har klikket på din Facebook annonse, alle som har besøkt din nettside, alle som har kjøpt noe fra deg fra før er på en eller annen måte interessert i det du leverer. 
Det er nettopp disse du ønsker å nå med din annonsering og det er disse menneskene som er potensielle kunder, og som kan bli dine nye kunder.

Hvordan finne disse? 

Du vet jo ikke spesifikt hvilke personer som har sett din Facebook annonse og som kan være en potensiell kunde. Du vet ikke hvilke mennesker som bør følges opp med en annonse 2 eller annonse 3. Men det gjør som sagt, Facebook! 

Illustration

Enkelt forklart så fungerer det slik: 

Facebook Pixel er en liten tallkode/cookie som installeres på din nettside. I din Facebook bedriftsprofil så kan du automatisk generere en Pixel ID som er helt unik for akkurat din bedrifts Facebook side.

Denne ID’en legger du inn på din nettside (ulike fremgangsmåter for ulike nettsider) Det som skjer når denne er satt opp, er at Facebook registrerer alle som besøker din nettside og som har en aktiv Facebook konto (som stort sett alle har). 

Hvordan kan denne brukes i din markedsføring?

"Retargeting" er selve nøkkelen til resultater. I følge Google så vil ca 96% av oss ALDRI kjøpe en vare eller tjeneste første gang vi blir introdusert for dette. Gjentakende eksponering i form av flere Facebook annonser vil derimot føre folk nærmere et kjøp.

Det å kjøre 1 annonse på Facebook uten å følge opp de som faktisk har klikket på denne, med flere annonser, vil derfor gi en dårlig effekt.

Slik starter du på en enkel måte

Alle som besøker nettsiden din er i kategorien "potensielle kunder". De har vist interesse for din bedrift. Disse bør du følge opp med en annonse som automatisk presenteres på deres Facebook veggen. 


  • Installer Facebook Pixel

    Hvis du ikke har Facebook Pixel installert på din nettside, så gjør det nå. Uansett om du ikke tenker at du skal ta i bruk Facebook annonsering på nåværende tidspunkt, så vil denne pixelen surre å gå og registrere besøkende på nettsiden din. Disse kan du eventuelt senere nå ved annonsering.

  • Lag et egendefinert publikum i Facebook

    We guarantee the security of all payments. You may choose the most suitable payment method.

Følg oss på Facebook

Bli oppdatert med nye og interessante artikler om markedsføring tilpasset mindre bedrifter